Saturday, October 1, 2011

Eksodus (I)

Seorang mufti `Arab menangis apabila ditanyakan sebuah soalan oleh seorang pemuda Somalia.Soalannya:  
"Adakah sah puasa kami yang tidak bersahur dan tidak berbuka?".
-petikan Facebook status seorang saudari
Salaam... ugh. (Tarik nafas, dalam-dalam. Ini perlu).

Sudah dekat 17 bulan saya menjadi penuntut di Institut Pendidikan Guru Teknik, rupanya. Bila selak-selak balik keseluruhan diri saya, sudah terlalu banyak saya berubah. In other words; I have lost so much of myself.

16 Jun 2010 itu, adalah titik mula pencarian

Saya ingat lagi tarikh keramat ni. Masa tu, saya tinggal bersama seorang mak saudara saya yang memang sudah tinggal lama di KL (beliau berhijrah ke sini lebih sepuluh tahun dulu demi mencari rezeki. Paling tidakpun, mencari diri-sendiri). Saya menumpang tinggal dengan beliau sehari kerana penerbangan ke KL masa tu, tanggal 14 Jun, subuh. Jadinya, hidup serumah buat sehari dan berbelanja sakan untuk persediaan di kolej kediaman maktab. Seronok bila dapat ketemu orang yang hanya wujud melalui penceritaan ibu, apalagi orang itu murah hati.

Apapun, itulah pertama kali saya hidup bukan senegeri dengan keluarga. Rasanya bercampur: seronok sebab dapat belajar budaya baru, dan; takut, sebab takut terpengaruh dengan keganasan sosial di sini. Saya panjatkan syukur jugalah, karena dalam beratus ribu memohon (batch saya jaa, 109 ribu pemohon maktab), saya yang terpilih. Walaupun saya sedar, ada ribuan yang lagi di luar sana yang layak dan memerlukan peluang ini, saya suka juga leka. Teruskan bacaan.

Setelah 17 bulan 15 hari menjadi guru pelatih...
Saya tidak pasti jika saya seorang jaa di maktab ini, yang berasa begini. Terkontang-kanting.

Banyak sudah berubah dalam diri saya. Serius. Pertama, fizikal semakin membesar (yakah?? Sebab keluarga kata saya makin kurus dT.Tb), dikarenakan saya menelan suapan Kerajaan berupa elaun. Sebulan RM430.00, siapa yang tidak makmur badannya bila dapat begini. Inilah yang selalu buat saya rasa bersyukur dan bersalah. Di Somalia sana, sudahlah tiada pendidikan percuma, yang dimakan pun lumpur. Tapi semangat untuk hidup mereka paling tinggilah dari saya. Saya??

Keduanya, dan yang paling utama adalah perubahan minda. Kematangan diri, saya rasa semakin meningkat dan keyakinan juga begitu. Honestly, saya adalah pelajar paling pemalu di MRSM dulu dalam bab-bab memberi pendapat. Tanyalah El Hafiz atau Wawan Chacho. Mereka rakan terbaik saya dan mereka pasti nampak. Eksodus minda saya banyak, sebenarnya. Tetapi lebih banyak untuk diperbaharui.

Bertemu masharakat baharu/budaya baharu/dinul hayat yang baru, saya...

...baru tau rupanya ada benda di Malaysia ini yang bernama 'shisha'. Rupanya KTM itu gunakan kad dan rupanya Alamanda di Putrajaya. Sudah menjejakkan kaki ke sini, baru saya sedar betapa kecilnya Tawau: dunia saya dahulu. Subhanallah~

Sungguh sosial di sini jauh bezanya dengan di Tawau. Maksud saya, dari segi intensitinya. Kecurian, pembunuhan, penculikan, dsb.; semuanya membawa makna hidup baru buat saya. Cuba juga untuk menjadi resistan, cuba bersifa konservatif dengan segala tentangan serta cabaran ini- I failed.

Rupanya, di sebalik topeng konservatif itu (ini), saya sudah banyak berubah. Jauh lebih banyak dari bahagian diri saya yang masih kekal. And it is here I learned that in order to survive, you do not have to fight against, nor be conservative. You just have to be versatile and adaptable. Maintaining the 'old' while making the 'new' you. 

Maksud
Kamu semua mesti (pernah/sedang/telah) tertanya-tanya kenapa saya namakan halaman blog ini sebagai 'akusvenpencarikebenaran2.blogspot.com', kan? It's a rather long story which I can put into six words. I whisper:
"I am searching my truest being..."
Ya. Seperti mak cik saya yang melakukan eksodusnya mencari kehidupan, saya melakukan eksodus untuk mencari diri-sendiri. Itupun, kalau adalah.

3 comments:

Salam Harun said...

Seriuosly,saya tidak pernah tahu bahawa kamu punya kelebihan bertitah menggunakan tulisan...It's out of my my world you know...your words are cool...anyway nice entry...




ps: would you mind pay a visit to my blog?

Pencabar Samudra said...

Thanks, Salaam. Harap dapat pengajaran sama-sama, ya! ^^


P/S:Okeh!

Pencabar Samudra said...

Thanks, Salaam. Harap dapat pengajaran sama-sama, ya! ^^


P/S:Okeh!