Tuesday, September 27, 2011

Memilih...

Salaam. Let see... saya ada 18 cita-cita, seperti yang pernah saya bagitau beberapa bulan lalu. Antaranya:

Pelukis. Though I'm extremely bad in painting.
Geologis. Suka gali fosil dan segala benda yang terkubur di dalam perut Bumi.
Jurugambar a.k.a in a more commercial term: photographer. Well, it's vivid, isn't it?
Ini bukan penidur. Dia ni social scientist. Saya berminat gila dengan benda ni.
Historian. Cuba membongkar kisah El Dorado.
Penulis. I like writing/typing.
Bahagian yang sedih adalah apabila mengenangkan semuanya. Kenapa tidak dapat capai walau satupun yang di atas!!?!?!?!?!?!?! (blinking query and exclamation mark means extra-confused, remember).

Dan kemudian saya berpaling, melihat kepada segala usaha yang ditaburkan demi mencapai kesemua lapan belas cita-cita tu and I whispered to myself, "Boy, you sure do not deserve it". I jinxed my life: sekarang biarkan saya yang menanggung kesakitan dan kesedihan apapun.

Anyway, bukan ini yang mau saya kongsikan.

Tadi petang, kami mengadakan satu kelas ala-ala MUET. Diberikan pelbagai isu dan topik, diberikan peranan dan akhir sekali giliran untuk masing-masing meluahkan buah fikiran dan perasaan. Satu topik caught my attention: karier.

Well, it was not the kind of topic I have always anticipated. Masa tu rawak gila tajuk, jadi ketidaksengajaan memang ndak disengajakan. But the best part was when we were asked to debate (kind of) about, who has more right in determining our career.

Bercakap dengan jujurnya, saya berdiri di sini atas kegemaran kedua ibu bapa. Ironis bila memikirkan bahawa saya menyokong penuh, seratus persen tanpa ada satu persenpun kurang bahawa semua manusia ada hak atas kehidupan and thus masa depan mereka sendiri.

You see, future is not something that you can play and have a test with. It's the real thing of life, meaning, will never return, once it turned into present, and the past present became the past and not present. So, though perplexing, being serious is something that we should consider upon before making- or even thinking- about anythings and everythings in life.

Saya sebenarnya memilih kerjaya ini bukanlah kerana pilihan ibu bapa. Ini adalah pilihan sendiri: guru? Not my style. But I let me mom decide, and she decided to make me as a teacher. Sekali lagi, ini bukan pilihan dia, tapi pilihan saya, dan saya membenarkan dia memilih untuk saya. Fair~


P/S: Puas hati oh, dengan templat terbaru blog ini. It took me almost an hour to finish it.

No comments: