Thursday, September 29, 2011

Terbilang [Exceptional]

"Untuk orang lain sedar betapa beratnya tanggungjawab kita, kita perlu sedar betapa beratnya tanggungjawab orang lain."  
-Puan Nor`azah
Salaam. Adihh... tengah  pening kepala menulis rencana Bahasa Melayu, datang pula petikan Puan Nor`azah dengan tiba-tiba. Memang beliau seorang yang benar-benar mencintai dan berasa bangga dengan pekerjaan beliau sebagai pendidik. Orang kata (orang katalah), jika kita letakkan obsesi pada kerja dengan komitmen yang mendalam, karisma pasti akan datang pada kita (karisma: kemahiran membujuk; menarik perhatian).

Masa kami berdiskusi tentang permuafakatan komuniti sekolah, saya sibuk berfikir tentang bagaimana ahli komuniti yang kumpulan saya wakili:- PIBG, mampu merapatkan jurang beza antara kesemua ahli komuniti sekolah itu sendiri. Wuhuu~macam di universiti neh saya rasa, tahap kematangan dan pemikiran nampak di sana. And I whispered: kenapalah dorang ndak macam begini selalu di kelas?

Antara ramai-ramai penyampai tu, saya suka tiga orang penyampai yang pemikiran mereka sangat tinggi. Nda sangka (sangkalah, tapi ndalah setinggi tadi pagi). Kagum gila dengan dorang and tribute for their words will be written here.

i. Nadiah
"Sebagai komuniti, setiap murid perlu dilihat macam anak sendirilah. Bukan macam kalau anak orang lain buat kacau, pedulilah; anaknya, anaknyalah..."
Antara ramai-ramai, beliaulah (wahahah, beliau [menunjukkan senioriti hidup di dunia, OK? Got nothing to do with age ][well, actually there's a bit about age]). Pemikirannya sangat jelas, mudah dan jernih. Tiada perlu belok ke kiri dan ke kanan dan tidak berselindung di sebalik retorik/indah kata-kata. She says what her head wanna say, I think.

Apa yang paling saya kagumi dengan ini gal adalah kebolehannya menggunakan pelajaran dari pengalaman lepas sebagai jawaban kepada persoalan saya. Ortodoks. Macam contoh: saya pernah cerita dengan dia melalui blog ini, kesangapan saya berdepan pensyarah untuk bersajak. Dia reply dengan entri ini. Dia pernah juga cakap, "Saya juga macam kau", cuba menyamakan dia dengan saya.

Matter-of-fact: mengikut usia, tahap pemikirannya akan sentiasa setahun lebih matang dari dia. And I love her posts, too. Sangat ikhlas.

ii. Ardie
"Kami (sekolah) tidak boleh melakukan semuanya. Di luar sekolah contohnya, kami sangat mengharapkan agar masyarakat luar membantu kami menyelesaikan masalah disiplin. Peranan masyarakat seperti yang telah dibentangkan oleh pihak PIBG tadi adalah wajar..."
Dia ni adalah orang Bugis yang paling cool dan pragmatik pemikirannya (bhee~) selepas bapa saya. Peminat Ustad Das`at dan Syeikh Ahmed Deedat dan saya rasa dia punya kualiti seorang penghujah. Damn serious! Apabila dia bercakap untuk menyuarakan pendapat, jarang saya menggeleng. Saya sangat setuju.

Dia ada blog, dan saya menantikan penulisannya berkenaan kehidupan: mesti best dan satu lagi yang saya notice pasal budak ni adalah, dia ada 'sesuatu yang cuba keluar dari dirinya sekarang'. I'm not sure what and why, but I have always that kind of feeling whenever I got near him, or listening to his words.

iii. Zudien
"Kita semua ini ibarat tiang, tiang, tiang... yang mana kesemuanya memainkan peranan dalam membina kerjasama komuniti sekolah."
Macam Tuan Guru Nik Aziz. HeHeHeHe. Beliau adalah pengagum Tuan Guru dan untuk itu, kami kadang-kadang berbalah. Tapi ndapa bhaaa, perbalahan yang sihatlah melalui maya. Tapi di dunia sebenar, macam Tom & Jerry (saya Tom). Sangat rapat.

Beliau, boleh saya cakap simple macam begini: Islamik. Tindak-tanduk dan komitmen yang ditunjukkannya terhadap kerja, sahabat, tugasan dan amanah sebagai ketua kelas sangat-sangat menggambarkan peribadi Islam yang terpuji. Meskipun mempunyai sense of humor yang tinggi, dia ndak melampaui batas. 

I like it when he gets serious with work. Komited habess! Bila berbincang, average: namun impaknya ketara. Boleh jadi guru yang baik. Ada blog jugak, and I really hope that he can update it more frequently! (merenung dengan mata setajam Katana).

Itu jaalah bagi dia.

Kepada yang ndak termasuk dalam senarai, jangan risau. Ewi, Nerah dan Syahirah: kamu jugak the best. Betul kot apa orang kata: budak Sains paling cepat matang (OMG. does that mean, paling cepat tua?). Senarai di atas cumalah exceptional sedikit. Sedikit jaa...  

OKlah, rencana belum mula apapun. Habislah kalau terus begini.

5 comments:

zudien said...

melebih plak ko memuji...

zudien said...

Melebih2 pla ko memuji neh...xdak la sehebat mana pun

Pencabar Samudra said...

I will not say things I think I should not.

NadJoliey said...

***PRAK3***

P/S: Pecah, berkecai2, jadi keping2, nampak perkataan "S" n "B" itu.

Aku Si Bugis said...

waina...bru aku bca...mcm melebih sak ko ni....