Friday, October 21, 2011

Efek 'Just Nice'

Salaam. Selamat pagi, kawan-kawan ... hari nikan, saya macam mau tutor-kan <behh, macam pro jaa> satu efek yang kamu boleh guna untuk mencantikkan lagi mana-mana gambar portrait yang kamu ada <esp., yang already huduh gila-gila punya portrait>. Agagagaga -- I kid. 

Baiklah, saya mau kasi tengok dulu kamu contoh untuk dijadikan rubrik <di bawah gambar tu, ada commandment untuk efek> Kalau kamu nampak efek neh nice, bhaa, guna. Saya namakan efek neh, efek 'Just Nice'. Agagaga -- ehh, ndaksalah bha, commandment efek neh, saya yang reka <hah, baru sikit sudah ria'>. OK-lah, ini gambarnya:

Memandangkan kakak saya paling tante', saya jadikan dia model. Agagaga -- sorry Kak, ndak mintak kebenaran.

  1. Buka Photoscape, dan buka gambar potret yang ingin di-edit <pastikan gambar potret, sebab kalau selain itu, ndak jadi>. Berada dalam tab Home.
  2. Bright, Colour > Deepen > Middle
  3. Filter > Noise Reduction > Middle
  4. Filter > Film Effect > Cinema > Middle <bergantung dengan lighting gambar>
  5. Filter > Film Effect > Velvia > Low 
  6. Filter > Film Effect > Provia > Low
  7. Filter > Graduated Tint > letakkan crosshair warna oren tu pada dagu potret. Pastikan, Feather: 50; Shade: 40
  8. Filter > Film Effect > Agfa > High 
  9. Bright, Color> Colorize > Pick any color < highly recommended: 20>. Pastikan Saturation: 153; Level 33
  10. Filter > Fade Style > Pilih warna yang sama dengan warna yang kamu guna untuk 'Colorize'. Level: 15%
  11. Letaklah aksesori, clip art atau apapun
  12. Siap dihidang <uishh, macam buat kuih pulak>. Another example:
Sorry jugak Dien ... malas cari subjek lain.

2 comments:

Anonymous said...

i love reading ur blog ! semart wehh

Pencabar Samudra said...

Thanks, Anon. Just sharing ...