Sunday, August 14, 2011

Tercapaikah Jua (Ayat Novel)

Salaam. Hush~banyaknya assignments mau dihantar. PN hantar esok, sikitpun belum bergerak. I'm totally dead meat. Bukan ndakmau buat, tapi malas bebenor (tadi paksa diri untuk buat, tapi kertas panduan tu pulak hilang. Naa, paham-paham jalaa apa jadi lepas tu... FACEBOOK!).

Entahlah, saya rasa semester dulu saya lagi bersemangat ni, biarpun assignments dia jauh lebih sukar. Untuk semester ni, saya rasa semakin dalam tenggelam. Sinking into the depth of despair. Ini bukan metafora, serius...I am having a terrible addiction towards blogging, Facebook-ing, sleeping, imagining things (!?) and yadaa, yadaa. Had I have the ability to o'ercome all these addictions, I will surely got excellent pointer.

Dalam blog yang lalu, pernah saya bagitaukan, impian mau dapat pointer menggunung. Heh, tengoklah usaha; dalam kelas pun banyak ketawa dan bergurau. Memang gunung impian tu nampak berkabus jaa. Untuk mata melihatpun, tidak sampai saya kira.

Berdasarkan pemerhatian saya terhadap diri-sendiri dan bandingkan ia dengan diri yang dulu, I literally didn't change much. Immaturity and in-seriousness still bertempek dalam jiwa saya. Masih terlalu kebudak-budakan~Bayangkanlah, beli barangpun, mintak konsultasi teman..oh, such utter childishness!

Kadang-kadang, rasa macam mau kawin jaa (sebab orang kata marriage akan mematangkan kita indirectly). Tapi bagi saya, haraam kot kahwin. Sebab saya ndak pandai jaga diri, apalagi jaga anak orang lain. Mati kebuluranlah jawabnya isteri nanti.So no, marriage is not an alternative.

Bila buntu beginikan, mulalah rindu keluarga, kawan-kawan lama serta kampung halaman. Rasa macam mau berlari ja ke KLIA, tempah tiket dan terus balik ke Ranggu sanaa. It's a lot calmer there; no assignments, no tasks; no nothing. Hanya kedamaian dan bunyi si jantan berkokok sayu~

Tapi paling dirindui opkoslah Tuhan. Seriously, bila kesusahan menimpa, saya akan rasa penat. Penat hidup di dunia ini, dan rindu untuk balik ke 'rumah' 'bapa' saya. Jannah. Selalu saya renung diri-sendiri, dan berdoa, "Ya Allah, percepatkanlah pertemuanku dengan Engkau.. aku penat hidup di dunia ni". Bagi saya, semakin lama saya hidup, semakin banyak kejahatan yang saya buat.

But, I don't think God wants me to be like this. I think, He wants me to be strong and not giving up. To always find solution of a particular problem and not attempting escapism upon all the predicaments. Right now, I think we better get moving.

Ada banyak benda perlu dikejar. Serius.




Sorilah ging, banyak dengar leteran saya. Blog ini milik saya bha (I missed Sven), jadi I can heck do whatever I can in/on it. HAHAHAHA (cuba merawat hati dengan gelak, tidak dapat).

3 comments:

NadJoliey said...

Sy pun rasa mcm tuh, makin lama hidup, makin banyak kejahatan.. Tapi, sy x berani mohon untuk pergi meninggalkan dunia walau betapa penat pun.. Sebab untuk ujian yang lebih besar yang menanti tuh, seriously, I'm not ready.. Masih banyak perlu dilakukan.. Sy x berani dalam keadaan bergelumang dosa mcm nii..


ANYWAY.. BACK TO D ASSIGNMENT THINGY! Same here!!! Hilang 2 feel mau buat baa.. Bukan x tau, tapi mcm lack of motivation ka entah apa.. Sy rasa banyak benda sy tangguh sem nih, gosh. Ndapa, dekat suda mau balik raya, Yassin. Kenala rajin2 sikit, anggaplah itu sbg ganjaran untuk hardwork ko skrg.. ><

P/S: Sy pun baru start PN. :)

Pencabar Samudra said...

Tahnks for listening, bro. Anyway, You got your point there; kita mana boleh tinggalkan dunia ini sedangkan dosa masih banyak. Ndak terfikir pulak.

Sehh.. "ganjaran" bha, bukan ganjaran. Macam sangat-sangat berbaloi.

*rumate pasang lagu rayala~*

TT-TT

NadJoliey said...

Seriously, sy nda stress sangat buat kerja biar berlambak mcm mana banyak pun sebab sy teringat untuk relaks d rumah nanti.. Mau relaks tanpa rasa bersalah d rumah nanti.. Jadi, kenala all out sementara mc d cni.. Barula tym cuti, feel RELAX tuh betul234556 terasa!!! ><