Saturday, August 13, 2011

Pendirian

Mula-mula ingat mau edit...but I think, some things are better as they are.
Salaam... banyak belajar benda baru oh, harini. Tapi saya mau kasi highlight satu benda. Benda yang baru ja saya saksikan dengan mata kepala sendiri. Saya mula dengan ini:

"Sehebat manapun seorang lanun mahu menjadi wali; kalau tidak ikhlas-lanun jugalah dia"

Dalam saya bersahabat, one thing I like to do the most is observing my friends. Apa mereka buat dan apa kesan perbuatan; dan jugak macamana reaksi dorang terhadap kesan tadi (reflektif). Sangat suka buat benda ni, kerana boleh belajar banyak perkara tanpa perlu mengalami perkara tadi, first hand (walaupun rasanya ndakkan sama. Yalah, first hand lagi edukatif). But yeah. Been learning via this method just recently.

Jadi ceritanya begini. Ada satu orang kawan ni bha, bertungkus-lumus mau jadi baik depan semua orang. Dia jadi begitu dan begini, buat itu dan ini; tapi ndaktaulah, saya dapat rasa denyutan ke-tidak ikhlas-an dia. Entahlah, prejudis saya jak, kali. Naluri saya ni, bulan puasa pun buat jahat (menyalahkan naluri).

I kept that feeling for one semester, and kept on observing him/her. Later, he/she showed me his true colour which confirmed my vagueness about his act (apa yang dia buat, biar saya jugakla yang tau sendiri). Sangat sedih jugak, betul. Lanun akan jadi lanun tetap, kalau dia ndak ikhlas untuk berubah. Oh ya, ini bukan projek yang saya tulis dalam entri sebelum ni..itu lain lagi.

(kalau perhati, saya ni memang ada sifat anti-sosial. Semua manusia yang I had in contact, eyes to eyes will have problem with my being in the end. Or vice versa. Kalau ini entri arh, menyinggung kamu; sori ah awal-awal. Siapa suruh terasa~ jahatnya.)

Saya bukanla mau buruk sangka dengan manusia yang mau berubah, especially kawan sendiri. But heck, man:- in my eyes, your cast is too obvious. Syntax error: WAAAAYY obvious. Maaflah kawan (tapi jangan risau, you're still in my league).

^P/S: Ikhlas ni, ndak boleh dinampakkah, melalui gaya dan pemerhatian berutin? Saya rasa bolehlah, tapi ndak seratus-peratus tepat. Perlu tanya si pemilik badan akan keikhlasan beliau. Doa saya, semoga dia, dan kita semua dijauhkan dari sikap munafik, syirik, khurafat, mazmumah dan semua yang bersamaan sera bertepatan dengan makna perkataan-perkataan di atas. Amiin.

But then, I bet he'll say something like this, "Astaghfirullah.. mestilah kerana Allah SWT". 

Ugh. I hate hypocrisy!
Farahida dan Nadiah.. pau kamu belum saya bayar. Gemo!

6 comments:

FarahFoxy said...

thanx..akan ak cuba untuk menjadi yang lebih baik..mungkin ak berkawan tidak ikhlas tp dalam hati~~~

FarahFoxy said...

terasa ooh dgn n3 kau..nampak sgt utk aku..~

Pencabar Samudra said...

Spesifik:- lelaki. Bukan perempuan. I've no probz with girls (in our class). Just..

NadJoliey said...

Sorry bh Yassin,. sy memang jahat, n sy amat open tentang hakikat itu, n sy selalu juga kc ingat kamu kan, sorry kalau ko banyak terasa.. N, I've told u once masa ko minta "nasihat" dulu kan.. kalau ko mau nasihat berbentuk religious, I'm not the right person, sebab sy yg patut look for person to correct myself. (banyak error man.. I mean, me.)

About "this guy".. seriously, sy rasa sy tau la.. (ko tau kan percentage ketepatan "naluri" sy..-walaupun diri yang chomel ini agak terasa juga dengan entri ini) Tapi ada certain thing yg sy perasan juga. Ada certain thing yg sy kira ko x patut bgtau orang lain in order 4 them 2 notice, sebab ada org yg akan label ko batu api (pernah experience). Lebih baik u let them experience the pain themself, baru dorg akan percaya.. Kejam, but then, people man.. bukan semua akan percaya apa yg kita cakap.. apalagi type yg agak antisosial (mcm sy)..


AND.. P/S, FARAH! NOBODY HATE YOU GIRL!!!!! ko la mangsa buli selalu. HAHAHA. Sebab ko telus sangat.

Pencabar Samudra said...

Ni lagi satu manusia yang hiper-terasa... lelaki kot, dan I bet your naluri is wrong. He is NOT that guy that I have told you before.

Seperti yang saya pernah cakap; sesiapapun yang mendekati saya, akan rasa benci, mahupun dibenci. Jiwa saya sangat cerewet. Padahal diri-sendiri belum cukup sempurna..

Kalau sudah berubah demi manusia dan bukan demi Allah dan diri-sendiri, semua perlakuan nampak tiruan jaa. Saya tidak templak dia supaya berubah seratus-peratus; skit-sikitpun jadilah.

Yang penting jujur..dan saya rasa malu sebab tiada kekuatan untuk menyuarakan nasihat yang patut saya bagi. Saya cuma pandai berbisik dan mengutuk dari jauh.

Jahat, kan? (seriously, bukan dia yang saya kasihan, tapi manusia yang dia tipu)


AND P/S: KENAPALAAAAAAA ORANG LAIN YANG DITUJUKAN, ORANG LAIN YANG MARAH-MARAH/TERASA???

NadJoliey said...

Tidak la Yassin.. Dalam fikiran sy pun BUKAN LELAKI YANG SAMA.. Tapi ada 2 nama dalam fikiran sy sekarang.. Cuma nama yg satu nih mengatasi nama yg 1.. Nanti la, I'll tell u the NAMES when I remember 2 tell.. Sama la bh, manada manusia sempurna.. sebab tu la kita pun pandai rasa annoyed juga.. Sy nda bleh cakap ko jahat, sebab sy rasa sy akan buat benda yg lebih teruk (ditambah lagi dengan temper sy yg macam, sheesh, entah apa mau ckap ---but then, kalau sy tiba2 jadi ayu, itu sesuatu yg lebih menakutkan.)

P/S: bukan marah2, terasa ja~~~ Tapi, sy maksudkan apa yg sy cakap d komen d atas 2 Yassin.. Sebab semuanya berdasarkan pengalaman sendiri.. :')