Thursday, November 3, 2011

Prejudis

A S S A L A M U A L A I K U M W A R A H M A T U L L A H

Hari ini, saya mau membuat sedikit teguran kepada beberapa orang kawan saya yang saya perkirakan tindakan mereka agak tidak patut. Sekurang-kurangnya, sebagai warga Malaysia <saya jenis yang tidak pandai menegur secara berdepan, sebab itulah blog ini ditubuhkan pada awalnya>. 

Rahsia 

Kamu semua tahukah apa yang membina negara kita neh? Kamu semua tahukah apa yang merangkum dan membolehkan rakyat Malaysia yang pelbagai bangsa dan agama hidup aman dan harmoni, sehingga mampu menjadi jisim merdeka? Kalau kamu tidak tahu, maka jujur saya katakan: keluar dari negara ini!

HAHAHAHA. Damn, I'm serious! Anyway, the secret was/is: no prejudice. People of the past didn't have prejudice among them. When one says it's red, then, it's red. No need to implicitly give meaning to their word. But people nowadays ah, they tend to do that. When an Indian says it contains no pork and completely safe for Muslims, some Muslims try their best in order to disbelieve that.

Hey, I'm a Muslim too, and I know things we shouldn't eat like alcohol, pork and et cetera. And I believe whenever my non-Muslim friends say the food that they're offering as halal. I think, they too, know that we Muslims cannot eat certain things.

Sungguh sedih apabila `amal semurah menerima pemberian orang lain tanpa rasa prejudis tidak mampu dilakukan. Sedangkan, benda-benda sekecil inilah yang membina sebuah tamadun kuat berlainan kefahaman. Cubalah fikir, untuk apa mereka menipu kita? Huh!

Sebuah kisah

Saya kongsi dua cerita ringkaslah pasal betapa kuatnya pengaruh non-prejudisme terhadap perpaduan dan sekali gus akidah saya. Baca ya, jadi pedoman.

Masa tu, perayaan Tahun Baru Cina baru saja habis. Kelas barupun bermula dan sedang asyik berbual dengan seorang kawan berbangsa Cina, mata saya tertangkap sebuah bungkusan yang tersisip pada beg kawan saya itu. Kuih bulan. 

Saya pun mintalah, sebab ayah pun dulu selalu bawa kuih bulan balik dari pejabat setiap kali Tahun Baru Cina berlangsung, bersama sekotak besar limau mandarin saiz L. Memang kegemaran saya bha, kuih bulan, khususnya yang berintikan kacang merah. 

Dia buka sudah begnya, untuk mengambil kuih bulan yang berwarna perang berkilat, sebelum geraknya terhenti. Saya hairan. Lepas itu, dia cakap dengan muka penyesalan <saya pasti itu bukan muka yang tidak mahu memberi>, dia cakap:
"Aiyya Yassin, saya tidak pasti ohh, halal. Sebab tiada tanda halal"
Harap jadi pengajaran. Wallahu`alam.

6 comments:

Azwan Lai Azahary said...

O gitu.... classmates aku beriya-iya je bagi kitorang makan, kitorang bedal je lah. Yakin je dalam ati yang dalam tu xde benda alah tu. Kalau nakfikir balik, takkan la ada yang nak bagi kita makan makanan yang ada benda alah tu kan...

Pencabar Samudra said...

Itulah... entah apa yang dirisaukan sangat. Kalau ragu-ragupun, tanyakan perkara sebenar. Jangan terus menghukum.

NadJoliey said...

*terasa*

Anonymous said...

*terasa*

Anonymous said...

sorry..aku tau aku salah seorang yang kau maksudkan~

Pencabar Samudra said...

NadJoliey, Anonymous 11:46 PM dan Anonymous 11:47 PM:

Baguslah kalau terasa... supaya jadi pengajaran.

And sorry because I didn't meet you guys face-to-face to tell this.