Monday, October 31, 2011

Perisytiharan Gelaran Guru

Salaam. Waduh, waduh ... malas betul mau buka buku. Apalagi mau membaca dan memahami setiap baris kata dan erti bahasa. Bosan dan menyakitkan, bila teringat segala subjek, subtopik dan subsubtopik yang sudah lama tidak dibelek. Matilah saya <orang kata, budak aliran sains paling genius dan pintar dan rajin dan hebat dan kuat dan mantap dan NERD. Saya perlu akui itu dengan sejujurnya, tapi sisi gelap semua kelebihan itu mereka tidak nampak:- kami paling tertekan dengan major ni> Gahh. Kita beralih dari situ, menuju ke asalan entri.

Jangkaan terlalu tinggi

Kadang-kadang, jadi psiko dengan perangai dan ekspektasi masyarakat <kenapa bunyi terlalu matang??>.
16 Jun 2010... adalah waktu keramat yang sangat membekas di hati saya. Pada tanggal keramat ini, saya menyerahkan segenap pelusuk diri untuk menjadi guru, atau lebih baik; GURU. Tambahan lagi, terpaksa berdepan dengan subjek maha gila, sains. 

Seperti yang saya selorohkan di atas, prospek manusia sekeliling terhadap guru sains sangat tinggi <tidak faham kenapa ada subject-biased sebegini>. Bilamana kamu berjaya, dianggap normal. Tapi bilamana kamu gagal atau teruk dalam mana-mana subjek <walaupun subjek seremeh Bahasa Melayu Kontekstual>, langsung dilabel pemalas dan tidak belajar <baiklah, itu perlu diakui>. Tapi janganlah sampai melihat kami seperti ahli neraka yang dijamin. Rasa rimas.

Sebagai rubrik, sains bukanlah pasal praktikal dan teoretikal. Ia menjalar jauh daripada itu; pengertiannya, pengamalannya dalam kehidupan seharian dan kegunaannya <mau hujat subjek lain, tapi tidak payahlah. Lebih baik tonjolkan kebaikan diri-sendiri>. Bhaa.

Guru

Foto: Hazwan Zulkifli. Kamera: Razvi Musily. Suntingan: Sven <saja-saja jaa bha neh>.

Saya rasa, gelaran di atas umpama sebuah pakej hidup yang lengkap. Dalamnya, ada disertakan gari dan rotan sekali. Bukan untuk kita gunakan ke atas anak murid, tetapi akan kita gunakan terhadap diri-sendiri. menjadi guru, kita terdesak untuk menjadi teladan lantas terkurung dalam topeng adab susila. Dan seperti yang diungkapkan El Hafiz Jaini, manakan mungkin rutin tidak jadi keikhlasan?

Suka buat-buat komik macam ni. Rasa puas melayan sisi humoris saya yang tersembunyi.

Kadang-kadang, inilah yang saya bangga sangat dengan profesion keguruan <uhm, jangan terasa pejuang karier lain. Perspektif berbeza, kita kongsi bersama>. Selain menjadi pendidik manusia, kita didik diri-sendiri. Jadi baik, dan lawan entropi sikap manusia. Saya tidak berapa nampak nilai ini dalam kerjaya lain <sekali lagi: maaf>.

OK-lah, sekadar itu jaa untuk hari ini. Kalau saya rajin, saya tulis lagi. Persoalan sama ada dibaca atau tidak, kita tolak tepi. Siapa tahu, dua puluh tahun akan datang seseorang tersesat memilih kerjaya? Entri ini mungkin dapat membantu mereka.

Heyy, saya tidak belajarlah hari neh. Waah~ <matilah bakal guru yang satu ini>.

No comments: