Monday, October 31, 2011

Adakah Condoleeza Rice Wanita Terkuat? Tidak.

Salaam. Lega bila sudah berbilas tengah malam, lepas gunting rambut. Terima kasih kepada Razvi Musily atas perkhidmatan percuma kau <lain kali, saya minta tolong kaulah; murah><habess kalau sudah percuma, mestilah murah>. Apapun, sedikit canggung bila bila boleh kata dengan nada selamba sambil menarah rambut saya, "Ini first time saya gunting rambut orang". Adakah wajah yang tampan ini serupa tikus makmal??

Saya baru jaa habis melancong dan melawat ke beberapa blog, dan bergerak ke stesen segala blog di Facebook. Jujur saya cakap, tanpa merasa segan silu dan terdesak, kadang-kadang ianya melucukan; tentang bagaimana terdesaknya mereka untuk meraih 'Followers' dan minta dikomen entri terbaharu. Saya tidak kata ianya salah, mahupun tidak mengiya, tapi sedih:- entahlah kenapa rasa sedih. BTW< masing-masing ada pandangan respektif tentang seni berblog. Dan saya kena akur itu.

Oh ya, saya mahu bagitau ni, mulai sekarang, bahasa Melayu baku akan digunakan di dalam blog ni. Cuma beberapa istilah tertentu akan dikekalkan seperti "neh", "bha" dan "lah". Yang lain, semuanya serba skema. Harap bersikap toleran. <kenapa tiba-tiba? Heck. Saya mahu sambung perjuangan bahasa Melayu saya. Sudah lama ditinggalkan>.

Entah kenapa tengah malam neh, saya teringat ibu, dan tulis entri pasal dia

Ibu adalah wanita yang paling kuat di dunia, sebab dia memiliki anak lelaki ternakal di dunia <sayalah>. Dekat 20 tahun sudah dia jaga saya, dan memandangkan 20 tahun itu masa yang panjang, dia lebih kenal saya, dan itu menjelaskan kenapa saya serahkan kuasa autonomi memilih menantu di tangannya <tentulah, dengan preskripsi ayah juga <gahh, janggalnya berbahasa SPM neh. Sabar jalaah:- ini barulah perjuangan>. 

Ibu, dia banyak tumpahkan keringat untuk saya. Banyak piring nasinya disendukkan dan letak dalam piring saya. Banyak gelas kopi yang baru saja dia ingin hirup, dituangkan ke cawan saya. Beribu duit dan hartanya habis untuk saya. Ibu, orangnya sederhana, dan saya kira tidaklah sekaya wanita berkerjaya yang lain. Cumanya, dia kaya satu benda.

Sewaktu menghantar saya ke lapangan terbang Tawau.
Kasih sayang. Sesuatu yang tidak ada samanya dengan mana-mana wanita <dan saya bercakap sebagai manusia>. Kayanya ibu dengan kasih sayang, kalau dijenguknya mangkuk lauk tinggal seketul ikan basung di dalamnya, dia terus ke dapur. Memberikan kami peluang untuk makan. Ini cerita betul, tiada tokok-tambah.

Kadang-kadang, saya hairan dengan wanita yang bergelar ibu. Lumrahnya, mereka lebih lemah, tapi kalau dalam bidang emosi, keteguhan dan segalanya yang berpautan, mereka berlemon-lemon kali lebih kuat. Masalah sebesar dunia, mereka punggah dengan bahu, sedang kita syok jaa bermain di bawah sanggahan mereka. Ibu:- memang hebat <saya geleng kepala masa tulis neh. Serius>.

Satu lagi yang saya sangat-sangat kagum pasal ibu saya, dia jarang merungut. Optimis dengan hidup dan perancangan Tuhan. Dia asyik bersyukur, bersyukur dan bersyukur. Bersyukur ada anak macam sayalah, bersyukur gaji sudah dinaikkanlah; banyaklah <entah dia sedar atau tidak, sayalah manusia yang paling bersyukur ada ibu semacam dia><ibu lain ndak seronok XD>

Selalu suruh pergi beli gula sekilo, lepas tu dapat duit sepuluh sen.

Ndatau semasa ke mana neh. 
Gahh. Saya sudah cerita bha, benda ni dalam pos 'Kakak Terbaik Abad Ini' tu. Memang ibu begitu, dulu. Asal jaa kami ke kedai disuruhnya membeli sekilo beras atau menghutang sebungkus minyak masak, mesti ada sekeping duit syiling perak di tangan. Balik bawa barang yang diperintahkan, bersama seketul ais batang. Ibu sambut barang sambil tersenyum <senyuman yang masih kekal walau sudah 12 tahun berlalu>, terus cakap, "Terima kasih, sayang". Belai wajah.

Selalu suruh tidur siang. Kalau ndak, disembunyikan hantu kokko'

Wahahaha~hantu kokko'. Orang Semenanjung panggil hantu kopek, sebab saiz kopeknya yang besar nyiru <serius ndak boleh bayangkan>, dan selalu sembunyikan budak-budak di bawahnya <saya selalu terhibur bila mengenangkan betapa polosnya dulu pemikiran, dan betapa itu membentuk peribadi saya sekarang>.

Cara ibu pujuk supaya tidur siang mudah. Kalau tengah hari, dia baring di ruang tamu. Lepas tu, dia ketuk dinding, dan cakap dalam separuh menjerit, "Siapa tuu!!" dan ibu sendiri juga yang balas dengan suara yang diubah sedikit, "Nenek kebayan...". Kami yang asyik bermain tanah cepat-cepat berlari naik, merebut tempat ke dalam pelukan ibu. Saya selalu lambat <noob> dan selalunya cuma dapat tekup muka di belakang ibu. Seumpama nenek kebayan itu berdiri seela saja dari hujung kaki saya.

Ibu ... inilah manusia yang dahulu kaudodoi. Sudah besa dia, sudah ada fikiran sendiri.
Maafkan dia atas sekalian banyaknya dosanya kepadamu.
Lepas tu, ibu tepuk-tepuk bahu, tepuk-tepuk punggung dan nyanyikan lagu Fauziah Latif. Atau lagu Ziana Zain, dan paling koman: lagu 'Wahai Kauburung Dalam Sangkar'. Gahh.

Selalu ibu tiupkan bubur yang masih panas

Dalam hidup saya, satu resepi yang paling lazat dan tidak dapat dilupakan adalah bubur nasi dituang kicap manis. PERGH! Memang kalau zaman kecil, kalau ibu keluar dari dapur ke ruang tamu dengan sepiring bubur ditatang, memang sampai bercakar. Padahal benda tu, ringkas gila =,='. Biasanya, ibu letak Bovril jugak.

Hatinya tabah.
Kadang-kadang kalau ibu suap, saya jerit, "Panashh!" <sesuatu macam itulah>. Cepat-cepat ibu pujuk dan tiup bubur tadi. Mabil kipas kemetot tu, dan tujukan pada piring. Lepas tu, main giliran ah, kena suap. Comel dulu, hidup saya <sekarang pun ...masih>.

Saya sayang ibu saya

"Kami cool".
Dua manusia terkuat di dunia.
Serius. Pernah dengar tidak, kisah pemuda yang ingin berjihad lalu dihalang Rasulullah SAWS? Baginda SAWS bersabda, "Apakah kamu masih mempunyai ibu bapa di rumah? (Jika ya) maka peliharalah mereka."
Saya akan lakukan ini.

Semasa ber-chat. Rindu betul dengan ibu <walaupun kalau di rumah, ndak layan sangat. Jahat bha, saya>.

4 comments:

Mawaddah Aufa said...

Have been blogging for 4 years got not many followers =.=

Azwan Lai Azahary said...

I wish I could have a brother like you... Well done, make ur family proud of you...

NadJoliey said...

Sebak ja baca komen2 ko n mama ko. Gahh.

Pencabar Samudra said...

Farah Musa: Believe me, your blog will come in handy, somehow in the future. I have strong feeling about this.

Azwan Azahary: Just for her; my inspiration. Kita saudara bhaa, walau bukan sedarah. Chill~

NadJoliey: Huhuu~begitulah kami, selalu. Memang kau berjauhan, terasa betul pentingnya dia.