Wednesday, November 2, 2011

Berlawanan Dengan Realita

Salaam semua ... baru habis dua perjumpaan pagi ini. Dapatlah input sedikit <esp. masa ucapan Pengarah maktab><He's seriously a great man, with wisdom. I don't understand why people ignore him every time he talks>.

Saya tersentuh sedikit masa beliau meletakkan suatu soalan yang sangat retorik kepada kami. Entahlah, adakah saya jaa yang perasan, atau ada sebahagian lain yang berperasaan sama:- masa beliau berucap tu, macam mau isytiharkan perang. Saya macam pernah ada perasaan tu, long ago... anyway, persoalan beliau:
"Kita adalah umat yang terbaik. Maka, menjadi guru, kitalah sepatutnya yang menjadi guru terbaik".
Maaf, Tuan. Realitinya, cukuplah diperhatikan di maktab ini jaa, umat Islamlah yang terkebelakang dalam pelajaran <walaupun sebahagiannya cemerlang jugak> dan kurang teladannya <paling sakit hati tengok pasangan luar nikah tuu... adui, beginikah mau jadi pendidik?>

Something that we, teachers, need to fight against. Video games' influence.


3 comments:

zudien said...

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah
nasib sesuatu kaum sehingga mereka
mengubah keadaan yang ada pada diri mereka
sendiri
Surah Ar-Ra’d (ayat 11)

Pencabar Samudra said...
This comment has been removed by the author.
Pencabar Samudra said...

Ya ... betul tu.

Pernah dengar istikhlaf?

Apabila SEMUA umat Islam secara individu merubah hidup mereka ke jalan yang SEBENAR-BENARNYA, maka pasti akan aman bahagia dunia.

Ini tidak, tengoklah di student center sana ... sedih. Bila hukum mudah diabaikan, bagaimana mungkin dapat dilaksanakan hukuman yang lebih besar?

Kita kehilangan integriti sebagai Muslim, itu pasti.