Saturday, November 5, 2011

Kepimpinan

A S S A L A M U A L A I K U M W A R A H M A T U L L A H

Mantapnya sudah belajar tiga subjek dalam sejam. Faham-fahamlah kalau ekspres begitu, berapa peratus jaa yang masuk <ada dekat tiga, empat subjek untuk diulang kaji. Yang baru dihabiskan inipun, perlu diulang ulang kaji><ya, ulangan perkataan 'ulang' itu disengajakan, bukan typo>.

Sebelum saya memulakan penulisan: maafkan saya sebab ada sesetengah pembaca yang terluka dengan maksud dan tujuan penulisan pos sebelum ini. Serius, itu tidak disengajakan. Niat saya cumalah untuk merubah tradisi jelek berpecah-belahm itu saja.

Tidak layak

Sebenarnya, saya memang manusia paling tidak layak menuliskan perihal seperti kepimpinan ini. Pertama; saya tidak pernah ada pengalaman memimpin <adalah, tapi tidak besar mana> dan kedua; sebab saya memang tidak berapa menggemari posisi pemimpin. Rimas, apalagi yang bercorak demokratik; di mana, semua kehendak pengikut perlu dipertimbangkan dan semua tanggungjawab seremeh jamuan akhir tahun terpaksa dikendalikan sendiri. Pendek kata: tidak suka! Apapun demi kawan.

Rindu pulak dengan junior tiga orang neh <yang selain dibulatkan, saya tidak berapa rindu>.
Pernah terjadi suatu insiden di mana saya dilantik menjadi ketua bagi sebuah persatuan GERKO di sekolah lama <Persatuan Petanque>. Gamaknya saya tidak pandai bermain petanque, apalagi mengajarkan undang-undangnya, semua orang bergantung kepada saya. Nasib baiklah cikgu masa tu jenis toleran, penyayang dan bertimbang-rasa <yang kebetulan cikgu Matematik Moden saya>. Jadinya, tidak perlu kelas teori, terus kepada praktikal. Senyum-senyum saya sendirian.

Memandangkan saya ketua, memang seronok boleh perintah orang lain kesana-kemari untuk saya. Suruh panjat tangga ambil bola petanque; suruh susun bola petanque; macam-macamlah. Nikmat siot! <Walaupun kadang-kadang, saya terpaksa guna teori 'do-it-yourself' untuk menjayakan aktiviti persatuan>.

Pengalaman [hidup itu roda, Yassin]

Ini Persatuan Bolasepak maktab. Tiada kaitan dengan pos.
Tapi apa nama, orang bilang: karma. Segala sikap zalim dan tirani saya itu berbalas apabila memasuki maktab ini. Atas kuasa demokrasi, saya dilantik menjadi orang kuat persatuan di sini. Wehh~jawatan yang paling saya bencilah: setiausaha.

Walaupun kapten persatuan kami tidaklah sezalim saya dulu <Healery orangnya bertolak-ansur dan komited, walaupun nampak ganas><hah, mengumpat!>. Hehehe... tapi serius, perangai dia jadi kapten jauh bezanya dari saya dulu. Begitupun, bebanan sebagai pengurus segala jadual persatuan, belum menyebut kesukaran saya yang agak <!?> buta IT neh, maka huru-hara jadinya. Baru saya rasa bagaimana bebanan orang bawahan. Teringat muka si Khairul Pidato, Jourdain Milkmaid dan Hafiz Angkasawan yang dahulunya kuli-kuli saya. 

Moral cerita saya

Menjadi pemimpin, kita perlu ada EMPATI yang tinggi. Cuba gambarkan bagaimana perasaan kamu bila dia di atas dan kamu berada di bawah naungannya. Cuba renungkan kemungkinan bahawa, pada masa akan datang--bila-bila saja--kamu pula yang akan berada di bawah, diherdik dan diperintah.

Saya tidak menganjurkan prinsip karma seperti boddhisvatta mengajar di bawah pokok bodha pasal nirvana, tetapi saya mengajarkan Sunnatullah alam. Yang baik, akan dibalas baik juga akhirnya, dan yang jahat: pasti akan dihambat setimpalnya. Saya kira, semua agama mengajarkan ini, jadi pos ini sesuai untuk setiap manusia < =.=' macam promosi blog jaa??>. 

Hehe, tidaklah. Saya ikhlas :) <Lagi ralat. Orang ikhlas mana ada beritahu dia ikhlas. Aduhailah>.

Si diktator yang insaf <insaflah sangat>.


9 comments:

Azwan Lai Azahary said...

Waaahhh... nanti kamu jadi presiden AGUSIS ja kamu nih... hehehe

Pencabar Samudra said...

Ha Ha. Very funny, Mr Azwan.

Ndamau pegang apa-apa jawatan buat masa neh.

Mawaddah Aufa said...

Hello ^^V (kes lama x jumpa)

Pencabar Samudra said...

Hello, Farah Musa. Where have you been?

Azwan Lai Azahary said...

not funnya at all, I'm serious!

Mawaddah Aufa said...

Locking myself in the room....

Pencabar Samudra said...

Azwan: UGH! Whatever :[

Farah Musa: Why!?

Mawaddah Aufa said...

got no one I guess. Outcast

Pencabar Samudra said...

Farah Musa: Haiyyouu~sepatutnya Aidiladha neh bergembira bha Aku balikkah?

Kak Peah kau mana?