Monday, October 10, 2011

Seram

Salaam. Memandangkan NadJoliey dan GuruJiwang bercerita pasal kisah seram, saya pun mau. Tapi ini bukan seram sangatlah. Based on my own experience. Okeh, kita mula boleh? 

Sebelum tu, buat satu benda ni:

Periksa dulu bawah katil... nanti ada 'sesuatu'. Jangan lupa baca ayatul Kursiy (seram pulak tengok gambar ni *cepat-cepat periksa bawah katil*)


Bolehh *erkk!*

Betul apa yang orang tua selalu pesan, kalau waktu maghrib jangan bermain di tempat kotor, terutamanya tandas. Ustaz saya sewaktu di asrama pun dulu pernah tekankan perkara yang sama. Apabila ditanya sebabnya, dia jawab, "Syaitan bersembunyi dari laungan azan di situ.

Terbukti, ini lebih dari sekadar mitos tradisi berwaris mahupun teori kolot nenek moyang. I experienced this two times in just one month. Heck hell. Sangat menakutkan.

Kali #1

Gahh. Considering that I am a claustrophobic, saya takut rasa terkepit dengn situasi yang sangat merimaskan.
Masa tu, saya sedang memberus gigi. Tiada sesiapa di tandas kecuali saya, dan beberapa batang lampu pendarfluor yang bernyala putih. Begitupun bernyala terang, kesuraman lebih beraja. Tahan jaala rasa takut (eiii.... PANAKUT bha si Yassin). Layan memberus gigi.

Tiba-tiba, saya perasaan ada 'seseorang' sedang duduk di squatting toilet bowl tu. Saya ingat orang, jadi buat nda kisah. Suddenly, that 'thing' stood up, macam baru habis berak tu bha. I was shocked, sebab macam bayangan perempuan. Rambut pendek keriting, badan kurus. Time 'dia' berdiri tu, saya terus toleh ke arahnya, but as fast as her appearance, she vanished into thin air. 

Been wondering who or WHAT is 'she'. I was left with no more but boggled mind, trying to figure the mystery (why I sounded like some sort of ghost writer??). Apapun, itulah pengalaman yang paling menyeramkan setakat ni.

You see, one of my habit everyday is, I always take ablution right before I jump onto bed. Kebiasaan inilah yang selalu merisaukan saya. Sebab kalau nda buat rasa gelisah, kalau buatpun, risau. Yalah, pukul dua bha ging, masakan kau nda takut ke tandas sendirian. Paling lewat tu, jam 2 pagi arh. Bhaa, takut gila-gilalah.

Untuk menghadapi rasa takut, saya selalu berdehem, menyanyi sendiri dan yang paling berkesan; tutup mata dan bisik dengan diri sendiri: "Kalau sudah jumpa, then what?? Bukan 'dia' mau bunuh atau strangle sampai matipun. Kita bertuhan". Cakap ini macam, hati manyak lega ohh! (Ehh, sudah jauh menyimpang ni. Lets get back to business).

Kisah #2

Kisah kedua terjadi at the very same toilet. Masa tu hujan(kah??), baru habis `Asar. Jadi saya berus gigi, mandi awal. Masa tengah syok berus gigi, ada sekilas kaki saya nampak melalui cermin tandas sedang memasuki tandas. Bapak seriau!

Saya cerita dengan kawan-kawan, most of them believed. There must be somethin, rather, 'unresolved'  business had happened here. Walaupun inkuiri membuak-buak, rasa cuak kadang-kadang melonjak, mengatasi keberanian. Tapi ada satu hari, saya teriak, "If you're there, then come out!"

Budduhh. Sakkali 'dia' muncul, konfem putih mata ketakutan.

3 comments:

NadJoliey said...

Adui, sekarang sy takut pg tandas. Padahal selalu sy nda fikir apa2 neh. Jam 2, 3, 4, 5, pagi pun sy nda takut... Now,, think twice.

NadJoliey said...

BTW, baru perasan ko mention nama d atas. Itu (cerita sy).. not supposed 2 be scary. GOSH.

Pencabar Samudra said...

Huhu~kadang-kadang panas jugak dengan 'dia' ni, macam mau pelangkung jaa. Nakal bha.

Whaddaya mean, 'not supposed to be scary'?