Wednesday, October 12, 2011

Kakak Terbaik Abad Ini (II)

Salaam. GEMO. Kenapa kamu ndak bagitau saya kelas jam 9. Buru-buru sudah tadi, bertuala. Kasi stop posting. Aduhh... kalau saya tau, saya tulis panjang-panjang. Bhaa, sambunglah cerita kakak saya. GaHaHaHaX <lain gila ketawa><tapi ya, if I found something to be very funneh, I'll laugh GaHaHaHaHaX. Don't believe? Well, make me!>

Semasa berumur tujuh tahun, saya...

...suka berebut tengok jam sama dia. Ibu pandai mendidik anaknya untuk saling bersaing. Kadang-kadang, soalan yang memang dia sudah tau jawapannya, dia saja-saja jaa tanya. Uji minda. So, satu soalan yang paling femes dan paling saya ingat adalah;

"Siapa sayang ibu, pergi tengok jam berapa sudah"

Bhaa, berebut neh mau tengok jam yang tergantung di dinding. Saya masa tu mana pandai tengok jam lagi, eksyen jaa lebih. Supaya nampak saya sayang ibu saya dulu. Saya jeritlah, "Jam 12!"; kakak saya jerit "Jam 10.30!", lepas tu bergaduh siapa betul, siapa salah. Gahh! Those memories~

"Siapa mau pergi kedai, dapat sepuluh sen!"

Waah- ten cents during that time is like a million dollar. Segala benda yang tengah dibuat, ditinggalkan. Bergegar rumah papan pusaka tu, apabila kami be-race kepada ibu. Gahh. Kak Ieka menang most of the races, jadi dia yang selalu dapat duit 10 sen. Tapi, dia selalu jugak pujuk ibu supaya bagi saya jugak, ndamau dia nampak saya nangis. 

Lepas tu, kami berduet ke kedai Pak Cik Abas, jiran sebelah. Beli ais krim potong, kalau ndakpun, beli tapak/gambar-gambar. Tapi, seingat saya, kami selalu beli cumi-cumi. Ndak kenal?? Alaa, yang macam jeli tu bhaa <keluar semua istilah Sabah, KASK>

Pak Cik Abas orangnya garang; dia jarang senyum. Saya suka tengok dia sapu-sapu hampas kelapa dekat mesin pemarut kelapa tu, sambil halau ayamnya yang mau keluar dari kawasan rumahnya. Dia suka berkopiah, berbaju kemeja taris-taris dan berseluar slack. Walaupun dia garang, dia caring dengan almarhum nenek. Selalu tanya khabar nenek dan berkunjung ke rumah, bawa pisang sesikat. 

Kakak is my warrior. 

Bhaa, mekirayou...  <baju oversized>
Masa tadika. Adik yang paling kanan tu bhaa, chumil gila =3=

Dialah defender saya kalau saya bergaduh dengan anak jiran sebelah. Kami disekolahkan di prasekolah yang sama; PASTI. Paaaaaaaaaaaaaling nakal saya kalau di sana, suka main kejar-kejar dengan seorang budak perempuan, Fatimah namanya. Gahh, my first love LOL <ehh, ini pos untuk cerita kakak saya, bukan saya. Ndakmalu, owh>

Di prasekolah dulu, kami turut bersaing, siapa lagi pandai. Konfem dia lagi pandai, jadi ustazah yang mengajar sayang dia lebih. Saya yang nakal, ndak berapa digemari <kott> oleh tenaga pengajar. But one thing was sure; kalau dapat susu kotak, mesti tengok bontot kotak. Pada sesetengah kotak, di bawahnya ada corak petak-petak pelbagai warna. Kepercayaan masa tu, kalau dapat yang ada petak-petak di bawahnya, dapat hadiah. :D

Kakak saya jugalah pencabar terdekat saya masa tu, dalam mendapatkan kasih-sayang ibu dan ayah. Walaupun saya percaya ibu ayah sangat adil dalam membahagikan kasih sayang, tapi taulah budak-budak... ada jaa yang mau direbutnya. Tapi ibu dan ayah ndak ambil port-pun. Dorang kool-

Kak Ieka pembela saya

Babies... I mean, cutest babies.

Bibir saya mungil. Gahahahah. Time fled fast, don't you think?

Saya bersama adik beradik and sepupu-sepapat. Sekarang semuanya remaja, ndakrapat sebab kami sudah jarang berjumpa, bermain sama-sama. Taukah, pernah kami main masak-masak guna tanah. Dorang makan neh, tanah tu. Saya jaa lelaki yang ndak berani buat, adik saya berani. Dia ambil seketul tanah dan telan. Gahh, I could already tasted it the moment he put it in his mouth. Saya mau repot dengan ibu, kak Ieak larang. LOL.

Saya teringat masa umur 6 tahun, saya ada buat salah besar <terlalu jijik untuk diceritakan; biarlah saya dan kakak saya jaa tahu>. Jadi, ayah marah saya. Teka siapa yang bela saya? My sister. Dialah yang tolong saya cover salah tu, masa ayah keluar. Haish... geli pulak teringatkan kesalahan tu.

Dulu, masa ibu mau jalan, kak Ieka selalu bawa main-main di bawah kolong <ndatau perkataan lain>, main tepuk amai-amai. Ndakpun, main masak-masak dan tanah liat. Behh, macambetul-betul jaa bha. And I'm not sure if you know these songs:
"Pak Amat penjual tomat... yang beli harus hormat... kota Bandung lautan api... yang pergi haru mati"
Atau:
"Malamnya sepi, pi, pi, pi.. Pak Amat menjual topi.... topinya koyak, yak, yak... Pak Amat menjual tempoyak... tempoyaknya basi, si, si, si.. Pak Amat menjual nasi..."
Atau:
"U bleks, ikan masin... sibi aibi obo... abu bakar curi duit, emak fikir gaji hari..."
Paling ndakboleh lupalah, lagu-lagu neh. Semuanya kakak saya yang ajar, untuk menenangkan saya yang ditinggal ibu. Saya dulu spoilt kid; manja gila dengan ibu. Jadi, bila ibu jalan, macam siput; mau jugak ikut. Kalau ibu tinggalkan, saya nangis. Dan my sister will come to the rescue, dengan patung di tangan. Ndakpun, duit dua puluh sen, bawa ke kedai Pak Cik Abas.

Kadang-kadang, dia bawa tengok kartun Teletubbies atau Tom & Jerry. Masa tu, family masih guna cassette video player. Saya yang pilih kaset mana.  Lepas tu, pasang dan tengok sampai tertidur. Gahh, selalu berebut siapa Tom dan siapa Jerry.

Kasian... ditinggalkan. 
Pernah jugak masa ibu pergi mengajar, saya ditinggalkan. Berabisan menangis ahh, sedih. Bila dengar jeritan tuu, ibu cepat-cepat suruh kak Ieka carikan baju yang bagus-bagus <baju Power Rangers oren>, lepas tu kasi pakai. Dia pegang tangan saya, tarik saya ikut ibu. How could I forget that moment.

It's a sad thing that we're growing, and leaving those memories further and further away. It's a sad thing for us to not having a second chance to re-do those adventures that I have had; playing in the rain with our neighbors' children and catching tadpoles.

Kakak saya guru terawal

Masa "kawan"kan ibu ke hospital untuk pemeriksaan kesihatan almarhum nenek <Al-Fatihah>

I still could remember one day, when rain came down and flood occurred, surrounding our house. Saya nampak kakak saya main perahu kertas. Dia lipat, lipat, lipat... and voila: jadi perahu. Lepas tu, dia letak perlahan-lahan atas air and then tiup sampai ke tengah. Lepas tu kami ketawa, tengok perahu tu tenggelam oleh lemparan batu kami, atau tersangkut di mana-mana.

Lepas tu, saya kepingin mau ada perahu kertas sendiri. Jadi, saya mintak ajar dengan Kak Ieka. Dia ambil buku sekolahnya, koyak di tengah-tengah, dan belah dua kertas tadi. Kami duduk di tangga rumah, dan di situ dia ajarlah; "Begini, lepas tu begini...". Gahh, I was/am a slow-learner. Lepas kena ajar, I still didn't know how to. Jadi, kakak saya buatkanlah satu. "Nah!", dia kata kalau sudah siap. Lepas tu, kami kasi lepas ke air banjir sama-sama, dan kocakkan air supaya kapal laut kami bergerak. Wahahaha, bertanding jo. Kalau saya kalah, terus baling perahu kakak saya <jahat>. But she never cared <sepanjang ingatan saya>

I simply love her.

Do'a


Kak, always love you. Semoga kak Ieka dapat apa yang kakak inginkan. Aku selalu di sini, mendoakan kejayaan kakak. Amiiinn.. :')

9 comments:

Anonymous said...

~erm :D...nda brhnti ketwa baca~
sries sWeEEeett..hekhek

NadJoliey said...

Comelllll :)

Captivating. Yah, itula rasanya, perkataan yang paling sesuai mau describe penulisan ko..

P/S: Jangan ingat sy akan lupakan pengakuan itu. YAH. ITU -> FATIMAH. HAHAHA!!!

Pencabar Samudra said...

Anonymous: Yaa. Saya memang sweet. Whahahaha.

Hm.

Joking, K?

Nadiah: Saya? *muka tunduk, tangan diletakkan di riba*

Gahahahaha. Thanks, Nadiah. Sekadar berkongsi cerita hidup. Kakak saya pun nda kisah, jadi...

P/S: WaHaHaHaHa..... GOLIIII!!!

..actually, she was my second

NadJoliey said...

Second? AWW~~ PENGAKUAN LAGI!! I LOVE CONFESSION U KNOW??!

Mawaddah Aufa said...

Cute baby Yassin ^^V

Azwan Lai Azahary said...

Sebagai seorang abang sulung, aku rasa bangga kalau ada adik macam kau. Satu apresiasi penuh makna dan nukilan meledak bersama memori yang diputar kembali. Anyway,dont let anything to fade the sweet memories between both of you.

Pencabar Samudra said...

Nadiah: WARGH!! Kau memang stalk saya bhaa, ni kan?

Farah Musa: Understand this; I still am _ _ _ _

Azwan: I won't let anything destroy these. Sebenarnya, ini hanyalah 0.1% dari seluruh pangalaman hidup bersama kakak saya.

Now, I'm planning a bigger project: writing about my family

No-lah nukilan indah dan bermadah. Sekadara luahan dan percubaan untuk berkongsi keunikan hidup saya.

Awak bila lagi mau tulis? 0.o'

iekaismine. said...

thanks ochien. kakak sayang kau owh. dengan adikadik yang laen. teharu ni kakak baca. hurmm.

pasal kesalahan y menjijikkan itu, yapp. i rememba. tapuk benda tu dibelakang almari kan? haha.

apapon. thanks so much. kakak besyyukur dapat adik macama kau :)

Pencabar Samudra said...

kak ieka_mylin: Welcome. Samalah bhaa ... sayang semua. Rindu, masa kita nyanyi lau 'Anak Tiri', sambil letak kaki di dinding dan berbaring, berbaris. Dengan dorang Ajid, Jeri dan semuanya ...