Tuesday, November 8, 2011

Skandal Seks Baginda SAWS??

A S S A L A M U A L A I K U M W A R A H M A T U L L A H

Hari neh, acara qurban lembu diadakan di kolej kediaman, dekat surau, inshaAllah. Khabarnya, lima ekor akan ditumbangkan. Tapi apa yang saya nampak ada empat jaa neh. Ahh, khabar angin. Seronok bila dapat menglibatkan diri dalam temasya sebegitu meriah. Dengan gurau senda dan gelak ketawa pensyarah serta seluruh guru pelatih yang sanggup mengorbankan sedikit masa belajar untuk sama-sama melaksanakan aktiviti qurban.

Fitnah dari seorang pembenci Islam

Lately, I've been bombarded with a few questions<I'd rather call it 'doubts'>. During my prostration towards Him, I thought about so many things; the meaning of all this <the prayer>. Well, you can't stop one from being skeptical towards his own dogma. Even Darwin doubted his own theory.

Situasinya macam begini:- saya buka laman sosial Facebook, dan terjumpa seorang yang menggelar dirinya 'Kafirin Kafirun'. Pada agakan saya, dia seorang murtad, dan saya memberanikan diri untuk membuka segala nota dan albumnya. Sehinggalah saya bertemu suatu gambar bersiri yang mengandungi fitnah terhadap Nabi Muhammad SAWS. Biasalah kalau murtad, memang itu jaalah kerjanya. Memesongkan orang lain.

Namun, bila saya perhatikan semua gambar itu, beserta kapsyen yang ditulis, saya terkedu. Dia siap memuatkan lagi segala macam hadith sohih dan ayatul Qur`an untuk menyokong fitnahnya itu. Fuhh~kalau tiada asas agama yang kuat, boleh tertipu dengan penceritaan gambar tersebut.

Skandal Nabi Muhammad SAWS dan Maria

Huh. Saya perkirakan, tidak perlulah dimuat naik gambarnya di sini, kerana saya rasa tidak sesuai <lucah!>. Saya cuma berharap agar dia terbaca penerangan mudah saya ini dan berfikir lebih dalam sebelum membuat fitnah berkenaan Nabi Muhammad SAWS. 

Berkenaan skandal seks antara Nabi Muhammad SAWS, terdapat tiga keralatan dalam penceritaan si murtadin ini. Mungkin dia main cherry-pick saja, atau mungkin itu bukan miliknya, sekadar dia mengepos semula, tapi nampak ketidakadilan dalam menjustifikasikan keadaan sebenar.

Pertama:

Dalam Al-Qur`an, telah disebutkan bahawa Allah SWT menghalalkan persetubuhan dengan hamba abdi. Begitupun, setelah si tuan hamba memerdekakan hamba yang ingin dikahwinkannya. Kerana dalam Islam, adalah tidak patut seseorang untuk memperhambakan pasangan yang lagi satu. Tambahan pula, haram untuk memaksa hamba untuk menikahi si tuan hamba.

Dalam kes Maria, sewaktu Zainab r.a baru pulang dari rumah saudaranya, beliau kononnya ternampak Nabi Muhammad SAWS bersetubuh dengan Maria, si budak hamba. Kemudian, si murtadin in menambah lagi bahawa Zainab r.a marah dengan tindakan Nabi Muhammad SAWS.

Ralatnya, tidak ada dalam hadith penceritaan sedemikian  rupa. Kisah Nabi Muhammad SAWS menipu Zainab r.a dan perbuatan zina Nabi Muhammad SAWS cumalah suatu asumsi atau boleh diperkirakan sebagai suatu tanggapan. Semasa ketiadaan Zainab r.a, mungkin Nabi Muhammad SAWS boleh dianggap mengajarkan Maria Al-Qur`an, atau mengajarkan Maria sembahyang, atau memberikan tazkirah. Pelbagai tanggapan bisa dibuat. 

Kedua:

Jika benar dalam Al-Qur`an menghalalkan seks dengan hamba abdi, maka saya rasa para isteri Nabi Muhammad SAWS lah yang paling `arif dan faham akan hal itu. Jeleknya dalam narasi si murtadin laknatullah ini, beliau menggambarkan Zainab r.a marah dan tidak suka akan hal itu. Kalau betul begitu, hanya ada dua resolusi; Zainab r.a tidak tahu akan hukum itu ataupun Zainab r.a mengingkari firmanullah itu dan berasa cemburu. 

Jika benar demikian, maka mengapa tidak baginda SAWS memperbetulkan tanggapannya atau menghukumnya atau mungkin membunuh Zainab r.a <kerana siapa yang mengingkari ayat Al-Qur`an, boleh jatuh murtad dan dihukum bunuh>. Peliknya, perkara sedemikian tidak berlaku.

Ketiga:  

Si murtadin ini juga menggunakan taktik kotornya dengan memetik ayatul Qur`an untuk mendokong penceritaan mitosnya itu. Katanya, Zainab r.a menceritakan perihal hubungan seks itu kepada para isteri baginda yang lain. Namun, menurut si murtadin ini, menurut Al-Qur`an, para isteri dilarang untuk menceritakan skandal seks tersebut kepada sesiapa dan hanya dalam kalangan mereka saja yang tahu. Nabi Muhammad SAWS mengancam para isterinya bahawa barangsiapa yang menyebutkan hal itu lagi, akan dihukum di neraka kelak.

Ralat di sebalik poin ketiga ini ada dua lagi: jika benar katanya mereka taat, dan tidak menceritakan perihal tersebut kepada sesiapa, bagaimana boleh cerita ini tersebar? Jelas sekali, si murtadin tidak boleh menolak bahawa segala penceritaannya cuma asumsinya saja, yang lahir dari kebencian. Satu lagi, jikalau kita anggap pun bahawa para isterinya membelot dan menceritakan kisah skandal itu kepada Para Sahabat atau tabi` tabi`in, maka seharusnya Para Sahabat mengecam tindakan si isteri yang memberitakan perkara tersebut. Heh, tidak pernah pula saja dengar perkara sedemikian berlaku.

Kesimpulan:

Fikirlah dahulu semasak-masaknya sebelum membuat fitnah sebegitu. Kalau pembaca kamu seorang yang tidak mudah ditipu, makin jauh orang dari kamu. Katanya kamu objektif, tapi perkara persangkaan yang sangat kabur berani pulak kamu buat. 

<Petang neh, pos kurang serius dan kurang formal akan saya buat. Tunggu~>

No comments: