Thursday, November 10, 2011

Fasal Jodoh & Kejutan

A S S A L A M U A L A I K U M W A R A H M A T U L L A H

Gilalah, beberapa puluh minit sebelum masuk ke dewan peperiksaan, sempat lagi menulis entri. Ini barulah saya katakan kemaruk <gembira bila dapat jiwa menulis tu semula :P>. Ndapabha, sikit jaa saya mau cakap.

Indah dunia

Kamu tahukah, apa yang menjadikan dunia ini indah? Sebab ianya tidak boleh/dapat diramal. Baru-baru neh, gempar dunia apabila ada ura-ura mengatakan bahawa akan terjadi suatu kebinasaan yang sangat besar pada 7 Disember, tahun ini. Cuma kamu pergi ke sini: illuminati.org dan tekan ctrl + A. Kan? Siap ada randik masa lagi <siapalah yang buat laman web itu, buat huru-hara jaa>.

Termasuk dalam ketetapan Allah SWT yang Maha Mulia adalah JODOH. Ya, you heard me. Walaupun saya kurang arif, tidak punya pengalaman dan terlalu junior <which means, cute> dalam bidang cintan-cintun neh, tapi biarlah bha saya huraikan perkara mengikut kefahaman sendiri. Boleh, kan?

Just imagine ...

Cuba bayangkan, lahir ke dunia ini, kamu sudah tahu pasangan kamu. Maksud saya, semua orang tahu siapa yang akan menjadi peneman hidupnya. Tidakkah kekok? Perhubungan mesti jadi rigid dan beku; tiada keseronokan. By happiness I mean in having relationship with other humans that are not your fated loved one. 

Dan bila berinteraksi berlawanan jantina, mesti rasa canggung sebab kena jaga diri dan orang lain yang sudah mereka ketahui pasangan mereka. Pergaduhan, pertelingkahan dan banyak lagi keburukan pasti akan berlaku. Inilah maksud ringkas saya.

Jodoh hanya akan diketahui setelah kita mengahwini seseorang. Ada elemen kejutan, di situ. Tuhan menciptakan manusia ini berpasangan, sangat indah metodologinya. Macamlah sambutan hari jadi; lagi seronok kan, bila kita menerima kejutan.

Rasa cinta akan jadi lebih indah bila kita sedar bahawa, "Inilah ia!". <Rasa macam mau kahwi pulak>. 

Sudah, Yassin. Jangan mengarut.


Made this ... looks kinda cool, isn't it? <Haiyya, what a narcissist>.

3 comments:

farahida ibrahim said...

moga kau dikurniakan jodoh yang dapat melengkapkan Yassin(ayat super goli kan)..sokong dengan n3 kau ni..(gatal nak kawen)

Pencabar Samudra said...

Sebagai adik, saya ndakmau langkah bendul. Kau kahwinlah dulu, Farah.

Semoga kau bertemu putera idaman kau, dan berkahwin, dan hidup aman sentiasa.

farahida ibrahim said...

ceh..xde maknanya..knfem kau kawen dlu..sbb bak org2 tua ckp.."biasanya org yg x nak kawen dy la yg akan kawen dulu". amin~~aman?nampak sgt slama ni kau tgk ak huru hara..haha