Wednesday, November 9, 2011

Realis

A S S A L A M U A L A I K U M W A R A H M A T U L L A H

Saringan
Huh. Sudah lama tidak menulis pos tl;dr dalam blog neh. Rasa macam mau buang jaa, semakin malas pulak menaip. Kalau dulu-dulu, seronok gila bila ada peluang untuk meletakkan jari di atas papan kekunci, memuntahkan pelbagai benda berkenaan hidup. Kebelakangan ini, tiada perkara yang menarik untuk dikongsikan, tambahan lagi tekanan peperiksaan yang sangat memeningkan kepala. Adoyai~

Mat Jenin bukan realis

Untuk siapa yang tidak tahu apa itu realis: ia adalah paradoks kepada perkataan idealis <sort of>. Orang sebegini mementingkan nilai praktikal sesuatu idea berbanding nilai estetik atau kefungsiannya. Tidak kiralah betapa hebat sesuatu idea, mereka akan tolak tepi kalau tidak boleh dilaksanakan. Seems familiar?

Mat Jenin itu bukanlah seorang realis, tetapi idealis. Dia bertenggek di pokok kelapa, lalu mengimaginasikan perkara-perkara yang sangat mengagumkan; memiliki ratusan ekor kambing, rumah bagai istana dan isteri yang cantik-cantik; namun apa yang didapatnya?

Heh, tiada. Itulah risikonya bila ingin menjadi idealis. Kadang-kadang, mereka terlalu mengimpikan yang indah-indah, tanpa sedar bahawa impian mereka itu tidak boleh dilaksanakan. Oh, tidak! Kamu tidak dilarang bermimpi~cuma kalau ingin berbuat demikian, biarlah memipi yang boleh dicapai.

Biasa-biasapun, sudah OK. Yang penting, hasilnya boleh dituai. :)

No comments: