Monday, November 7, 2011

Terbang

A S S A L A M U A L A I K U M W A R A H M A T U L L A H

Photoscape can't do anything? Think again <I forgot the shadow>.
<But before I start my entry, I would like to congratulate Datuk Nicole Ann David for her sixth World Champion title in squash. Surely, a very prideful Malaysian>

Penghidupan : tahu semua?

Dalam hidup ini, perlukah kita mempelajari semua benda; yalah, sebagai proses mendewasakan diri? Maaf, tiba-tiba pos dituliskan sebegini. Soalan ini terdetik apabila saya tersedar dengan suatu perkara yang aneh sudah lama berlaku, yang sepatutnya saya perasan dulu lagi. Manusia lembapkan saya, faham-faham jaalah.

Saya punya seorang sahabat yang berpendapat bahawa hidup ini cuma sekali, dan kita perlu jadi semua, termasuklah jadi jahat <mungkin sedang membaca pos ini dalam berkerut tidak setuju pada akhir entri. Hehe>. Menurutnya, kita perlu sedaya-upaya menjadi semua, cari guru dan pelajari semua. Hidup ini cuma sekali bha, maka logik untuk berfikiran sedemikian.

Tidak pula dia berfikir bahawa itu bisa jadi kesia-siaan. Mana boleh tamak dalam hidup ni, kan?

Bagi saya

Orang kata, hidup ini adalah suatu proses membuat pilihan yang panjang, berterusan dan kadangkala berulang pilihan itu. Bagi suatu pilihan, seseorang cuma ada satu peluang untuk membuat keputusan. Menambah kerumitan, pilihan yang dibuat tidak boleh diundur <meskipun boleh diulang>. Kalaupun mau dipilih kedua-duanya, kualiti mesti berkurang.

Senang fikir; macam soalan SPM esei Bahasa Inggeris seksyen C. Ada dua pilihan, kan?  Kalau kita pilih satu soalan dan fokus pada soalan jaa, mesti boleh buat yang terbaik. Tapi kalau mau pilih dua-dua, mesti huru-hara sedikit esei, walaupun bagaimana hebatpun kau.

Tidak perlu tahu semua, yang penting, tahu apa yang kita buat dan gunakanlah sebaik-baiknya perkara yang kita tahu. 

I made this one, this early morning.

No comments: