Friday, September 16, 2011

Realiti Hidup Kita


Salaam. Alhamdulillah, sudah dapat memblogkan diri akhirnya. Memang rindu sangat dengan kamu, kamu dan kamu; sidang pembaca. Sorilah, urusan kerajaan comes first dalam menjadi guru. So, harap kamu mengerti.

Sepanjang “bercuti” di Putrajaya, sangatlah banyak benda yang saya belajar. Ada yang sedih, ada yang menggembirakan dan ada pula yang buat saya berfikir dalam pasal hidup ini. Saya cubalah ceritakan seringkas mungkin.

As you guys know, I have this weird behaviour of hurting and harming others, both physically and mentally. Tetapi, keupayaan utama adalah dalam menyakitkan hati seseorang. DI Putrajaya, saya belajar bahawa semua tu adalah lumrah yang perlu dihadapi untuk menjadi diri-sendiri. Saya golongan manusia yang sangat tidak peramah, dan sangat tidak pandai bersosial. Either topik sia-sia ataupun tidak menarik, either one. Saya suka berbincang tentang perkara-perkara serius dalam hidup dan inilah repellent utama saya terhadap orang sekeliling.

Secondly, I learned that we cannot satisfy all our desires. Saya seorang yang ultrakiasu dalam berharta. Sudahlah miskin, suka bergaya lagi (tapi, masih under control sikitlah). Saya selalu bersikap buruk sangka kepada Allah SWT (Maha Suci dan Maha Kuddus Dia atas tuduhan itu) dengan beranggapan bahawa Dia tidak sayang saya tika memberikan orang lain kekayaan, karisma, bakat, keupayaan, kecantikan, keindahan, kemachoan, kekacakan, kebesaran, penghormatan dan banyak lagi. Saya kekurangan semua benda di atas and have wondered what went wrong. I prayed every day, but still; my life is way too far from luxury. I thought that as much until one miracle happened.

Sebelum ke Putrajaya, saya kemas-kemaslah barang. Habis kemas, saya ternampak buku agama ‘Islam dan Keamanan Sosial’ hasil tangan dan fikiran Dr Muhammad Imarah. Main cekau ja, terus sumbat dalam beg. Sampai Putrajaya, saya baca buku sikit-sikit untul I came up with a beautiful- very beautiful- phrase which almost made me cry:

“...apabila harta kamu mampu menampung keperluan diri, maka lebihannya adalah hak Muslim yang lain...”

Saya terfikir balik, “Aah, nasib nda kaya.. terlepas dari bebanan tu”. Saya sayang Allah SWT. Dalam buku itu jugak ada petikan-petikan Al-Qur`an tentang bagaimana kekayaan mampu membawa kepada kelalaian, dosa, pembaziran dan kekafiran. Kisah-kisah ummat terdahulu seperti `Ad, Thamud dan Qarun menjadi contoh yang jelas.

Saya bersyukur atas realiti bahawa saya punya bebanan yang kurang berat jika dibandingkan dengan mereka yang kaya-raya dalam kalangan kawan-kawan saya, meskipun itu membawa hakikat bahawa saya miskin. Tiada yang perlu dimalukan dengan label miskin itu.

Dahlah, mengantuk sudah. Nanti kita sambung tadzkirah Subuh kita, OK?



^P/S: Semoga Allah merahmati kita semua, dan menjadikan kita hambaNya yang bersyukur. 

3 comments:

Mawaddah Aufa said...

hey, you can create miniature effect from that picture :) try different types of editing...

Pencabar Samudra said...

What is miniature effect?

(total blankness)

Mawaddah Aufa said...

I'll post it on my blog... :)