Thursday, August 25, 2011

Hobi

Salaam. Palinglaa... menukar templat jaa kerja saya. HAHAHA, cantik bha yang ini.. ..asal ada gambar cawan dan kopi dalamnya, saya memang obses, ndaktau kenapa. Hey guys, btw, ready to hear another Yassin's mumble-jumble? (Kalau ndamau dengar, blah arh.. HAHAHAHA. JK.)

Saya sebenarnya adalah jenis orang yang sangat tertarik kepada semua benda. Tapi benda-benda yang orang anggap normal itulah, yang paling senang mencuri hati saya. Walaupun ianya agak pelik dan saya noticed jugak betapa peliknya benda tu, saya tetap suka untuk menatap lama-lama.

Awan, contohnya. Bagi orang lain, awan tidak lebih dari gumpalan wap air yang terkondensasi dalam lapisan atmosfera bumi. But I tend to look the otherwise. Shapes and dimensions of clouds memang sangat indah untuk ditatap lama-lama dan ditafsir. Guys, come to think of it:- setiap gumpal awan, manakan pernah sama, kan? Jadi, pasti ada nilai untuk setiap bentuk itu. But then again, saya rasa teda jugak yang dengar alasan ni. Jadi, tolak tepi.

Pernah dulu...

...saya belek tulisan ayah saya. Tulisan tu berkenaan biodata ringkasnya yang ditujukan untuk dihantar bagi menyertai sebuah peraduan melalui majalah Pesona. Borang yang diisi ayah tu, kuning sudah warna dimakan masa. Tapi tulisan tetap kekal (tulisan ayah saya cantik, tahu). Seingat saya, pertandingan tu teka wajah artis. Entah kenapa ayah ndak hantar, sedangkan, jawapan macam betul. Jadiknya, disimpan dan saya baca. Dalam bahagian 'Hobi', ayah tulis, "mengira ombak". Saya senyum sendiri.

Tapi lepas tu, perasaan besar hati timbul sebab jarang bha ada orang dengan hobi macam tu. Saya banggalah jap jadi anaknya dan saya mulai cari benda yang pelik untuk dijadikan hobi, maw ikut macam dia. But until now, nothing of mine can match the uniqueness of my father's. Hobi saya yang paling pelik pun ialah buat dan tengok ekspresi muka sendiri pada cermin (now you know) ....(silence).... HAHA, tapi, saya rasa ada jugaklah hobi saya yang memang pelik. Ndataulah kalau ada yang berkongsi hobi yang sama. Kalau ada, yuk.. kita bikin 'Page' di Facebook (lawak ndakjadi) whateverlah~

Suka tengok awan

Obsesi, obsesi, obsesi... ini jalah penerangan yang boleh saya buat kalau ditanya pasal awan. Awan pada saya adalah pelindung yang hebat. Kalau matahari ndak bersinar terang, manada orang kesah pasal awan. Tapi kalau time kemarau... berdoa sakan orang, minta awan. Awan is quite cute, too.

Mungkin kita ndak perasan, tapi kalau awan datang, bergembira nuansa sekalian tumbuhan dan haiwan. Si lalang dan saudara-saudarinya yang berbunga bernyanyi riang. Macam budak-budak mau dikasi mandi tu~suka sangat. Ini yang saya rasalah.

Perhatikan air hujan

Saya suka dengan hujan sebab kalau ada dia, ndaklah panas dunia ni. Hujan adalah simbol kehidupan. Hujan merupakan permulaan kepada sesuatu yang baru, maupun pemangkin seseorang untuk tidur. Cukup dengan ia berdetak saja menghempas zink atap rumah, dan semuanya terasa sangat kelam dan tenang. Hujan adalah ubat  tidur yang paling dahsyat.

Kalau masa kuliah hujan berderai, konfem ada jaa kepala yang terhinggut-hinggut menahan mengantuk. Dan kadang-kala, saya jugak termasuk dan kepala-kepala tu. Yalah, "lures of rains are undetermined" kan orang cakap (ehh, adakaa orang cakap macam ni!?).

Gigit segala jenis benda yang saya capai

Mulanya, malu ni mau kestau hobi ketiga-tiga saya. Tapi, saya apa kesah, kan? Main redah jee. Dan dalam banyak-banyak hobi saya, gigit barang adalah benda yang paling susah mau buang dan paling best. Penat jugak buang tabiat ini, tapi ndak berhasil. Makin kritikal, adalah.

Masa saya kecil, pernah dilempang ayah sebab gigit penyepit baju (ingatt!!). Terus menangis. Tapi kalau ingat balik sekarang, rasa lucu pulak. Chomel rupanya saya dulu. ;)
Me are weirdo~




^P/S: Saya ndaktau apa pengajaran yang kamu dapat dari entri ini, pandai-pandailah kamu cari...

No comments: