Wednesday, August 24, 2011

Berdiri Demi Hak & Keperluan: Yakin

Salaam.

Antara kesukaan saya dalam memiliki blog ini adalah kerana saya dapat mengulas pendapat kawan-kawan lain tanpa perlu bersemuka dengan mereka. Saya memang penakut dalam berpendapat (hanya mengeluarkan tangan dan menyebunyikan wajah; this is me). Maka untuk entri ini, saya mahu berkongsi sedikit pasal keyakinan. Lama sudah jugak ndak tulis apa-apa berkenaan motivasi (untuk diri dan pembaca)(Sebelum tu, saya mau mohon maaf sebab rojak gila bahasa. Biasalah, pelajar transisi PPSMI).

Yakin??
Presentation is not something you should be heck scared
about. There are lots of other things that need your scare.

For me, confidence is not something that you could get in the market for RM2/kilogram. Ia bukannya buah yang dipetik dalam mana-mana kebun, dan juga bukan peralatan yang boleh didapati di mana-mana bengkel. Keyakinan sebenarnya abstrak sifatnya, dan subjektif. To define it clearly, confident is the state of which you can stand for your idea. Seperti kata Puan Rahmah, keyakinan itu datang pada isi pemikiran korang. Kalau yakin tanpa isi, bukanlah yakin namanya, tetapi membirak^. Tidakpun, berlakon.

Keyakinan adalah kebolehan untuk seseorang itu berdiri demi hak dan idea yang dirasakannya bernas. This can be explained by the considering the fact that confidence itself exists because of two things; needs and rights (I have mentioned twice in the above). Everybody in this world has their rights and needs that need to be fulfilled. So, there is no room for people to not feel confident.

Apabila kita tidak belajar untuk yakin, dua perkara di atas (hak dan keperluan) kita mungkin akan terjejas. Protes, tapi menutup mulut tidak cukup untuk merubah keadaan. Kita perlukan penggerak dan suara adalah satu-satunya ekpresi yang bersifat aman yang bersifat penganjak.

Bila kita ada pendapat untuk dikongsi misalnya; tanpa keyakinan, mana mungkin dapat kita menyuarakan pendapat tadi. Who knows, your opinion would change the world? If you do not voice it out loud, someone might come with the same idea and steal the spotlight. Sudah tentulah bukan pujian mahupun akreditasi yang dikejar, tetapi kita perlu sedar bahawa pendapat tadi mungkin menggerakkan jiwa individu lain untuk beramal. Dapatlah sipi-sipi amalannya tu..

Albeit I hereby stand as the commentator, I have to admit the fact that I also have problem in defending or standing for what I believe as truth. Confidence is not easy to get and it is even harder to be treasured. Itis like monsoon season; unpredictable. But I believe that it depends on the topic/subject that we are discussing, and its priority, too.

Bagaimana mendapatkan keyakinan?

Seperti yang telah saya katakan di atas berulang-kali, keyakinan tidak mudah didapati dan sukar pulak dipelihara. Begitupun, ini tidaklah bermaksud ianya mustahil untuk dikecap. Menurut pemahaman saya, hanya ada empat cara secara intrapersonal untuk meraih keyakinan (saya tidak akan huraikan secara berjela di sini, nanti kamu komen TL; DR pulak Bha, ini:

1. Percaya bahawa tiada orang lain yang akan bertanya/bersuara, jika kita tidak bersuara. 

2. Sedar bahawa inkuiri adalah hak kita.

3. Lupakan label seperti "bodoh", "jahil" dan "mikirayou" yang ditampal pada diri kita. We know ourselves better than those scumbag you could do nothing but to laugh at us.

4. Percaya bahawa kadang-kala, sebuah peluang untuk mengekspresikan diri hanya akan datang sekali.

No comments: