Thursday, September 22, 2011

Bagaimana Kawan Bisa Menjadikan Diri Kita Lebih Kaya

Salaam, semua. Untuk pos kali ini, saya mau cerita sedikit macamana kawan yang kaya-raya mampu merubah kita menjadi seorang manusia yang kaya: batinnya.
LOL (not in topic context)

Kehidupan saya sebagai seorang remaja tipikal nda boleh lari dari keperluan dan kemestian berkawan. Hidup remaja begitulah, dikelilingi kawan yang kadangkalanya miskin kaya ataupun biasa saja. Meskipun saya-bolehlah-diiktiraf miskin (and I'm not damn embarrassed about it), adalah ironis untuk berkawan dengan kawan-kawan yang kaya (yang kaya, sila terasa). Macam ndak sedar diri pulak. :S

Selalu jugak saya fikir pasal kehidupan bila begitu. Rasa macam dunia ini sangat tidak adil dan ada masa-masa tertentu saya menghabiskan selama sejam memikirkan perkara ni. Di mana keadilan?

Qur`an answered my doubts as in Surahtul `Alaa, chapter 87, verse 16-17: "Bal tus`iruul hayatdunya. Wal akhiratu khairun wa abqaa" Meaning: "You chose the goodness of dunya. As akhirat is the best and Permanent."

Jadinya, hati tenang semula. Best-nya ada Tuhan yang sentiasa memahami (I will never, ever pay His Gifts. Thanks Allah). Begitulah:- kawan yang kaya membuatkanmu memikirkan dalam pasal dunia and membuatkanmu lebih rajin selak Al-Qur'an (LOL).

Keadilan Allah ndak terbayar dengan kekayaan dunia, tetapi takwa. Dan harapnya saya adalah takwa tu, sedikitpun jadilah. Amiin.


^P/S: Nasihat saya, apapun kesusahan rujukilah Al-Qur'an. Setelah lebih tiga tahun menggunakannya sebagai referens, ndak pernah lagi ni, ndak terjawab.


No comments: